Playlist

July 12, 2015

Marhaba!

Jag spelade på Backafestivalen i fredags, lite taskigt väder, något teknikstrul, men massa glada människor som dansade av bara tusan. Backafestivalen är ju en folkmusikfestival och en folkfestival kanske man kan säga, i ett extremt naturskönt område där jag spenderat väldigt mycket tid när jag var yngre. Vi bodde ett stenkast bort, i Simrishamn där min pappa drev café, restaurang, lite hotell och framförallt antikaffär. Antikaffären ligger nu i Smedstorp.

Musiken på festivalen spretar åt lite olika håll. Moussa Diallo spelade afrikansk crossover. Väldigt bra och mycket dansant och trevligt. Därefter spelade Kiriaki, en slagverksorkester från Göteborg. Jag hakade på med en låt precis när Kiriaki slutade.

Observera när du nu läser vidare att stavningen på arabiska artister och låtar kan transkriberas lite olika om du letar efter dem på Spotify eller nått. ‘E’ kan lätt bli ‘i’ eller ‘ee’ exempelvis.

Bollywood Brass Band, brittisk blås- och slagverksorkester som spelar covers på indisk filmmusik. Och de är bara bäst! Låten jag spelade heter Mehndi Laga Ke Mitha och det blev en bra övergång. Egentligen hade jag velat spela Gur Nalon Ishk Mitha men jag hade gömt bort låtnamnen och kunde inte lyssna i hörlurarna pga ljudvolymen (Kiriaki röjde på bara ett par meter bort). Men det spelade ingen roll. Varenda låt är dansant på den plattan.

-Sedan spelade jag Seleeni av Fares Karam. Jag är helt galen i FK. Alltid spelar jag några låtar med denna oöverträffbara libanesiska dabkediva. Jag spelade senare under kvällen även Janen och Shefta av FK.

Jag har egentligen ingen playlist. Har aldrig haft. Jag har massor med låtar och och skaffar nya efter hand men de allra flesta människor har inte hört vare sig nya eller gamla arabiska låtar. Jag tröttnar givetvis på de gamla och föredrar de senaste jag köpt. Det är de jag föredrar att spela. Men gamla låtar dör inte så lätt. De hörs inte på stan, de spelas inte på caféer eller klubbar, inte heller i affärer eller någonstans så man tröttnar inte på dem så lätt. Jag blandar och ger och kollar vad som funkar. Jag tar önskemål, om de är relevanta. Alltför uttjatade låtar undviker jag men om någon vill höra något, fine. Här fick jag inte den typen av önskemål. Jag ombads spela mer dabke och chaabi. Angenäma önskemål. Jag kommer inte ihåg i vilken ordning jag spelade men här är en lista på det mesta:

Från Omar Suleimans senaste platta: Wenu Wenu. Det låter som hyperenergisk lite skabbig ökentechno. Omar är en extremt karismatisk sångare och folkmusiker som tidigare harvat runt på landsbygden i Syrien, spelat på bröllop och producerat kassetter en masse och som nu blivit hajpad och turnerar Europas och Nordamerikas rockklubbar. Var i Malmö häromåret.

-Hadi Bakalım av Sezen Aksu är en av första klassens danslåt, inte disco direkt utan mera som ett musikaliskt höghastighetståg kört på adrenalinpimpat raketbränsle. Sezen Aksu har gjort alla typer av musik och är en turkisk ikon.

-Jag brukar plocka in något latinamerikanskt, ryskt eller afrikanskt för att bryta mönstret och få in lite ny energi på dansgolvet. Samlingsplattan Mestizo Music: Rebelión en América Latina har några intressanta spår. Jag brukar spela första låten La Carencia av Pantéon Rococó, en revolutionär pansarkryssare av mestizomusik som kan få vilket dansgolv som helst att explodera.

-Fanfare Ciocarlia, hysteriskt bra balkanröj, Que Dolor kan precis som några av de andra låtarna jag inledde med väcka upp döda.

-Nancy Ajram, största libanesiska popstjärnan. Nam Bi Albi är en av de senaste av hennes hits. Jag spelar alltid någon av hennes låtar men väljer lika gärna någon av de äldre låtarna. Alltid trovärdiga plåsterrefränger och ofta traditionella grundrytmer.

-Majed al Mohandis spelar lite stökig Khaleej men med de vanliga luftiga gulfrytmerna, bra flyt, härliga melodier. Ya Khale Malak är en fet hit med vacker melodi. Jag avslutade vid tretiden med ytterligare en bra låt av samma artist, Hamodi. Helt unbelievable.

-Ana Kteer av Shereen är ytterligare en högklassig poplåt av en första klassens diva.

-Myriam Fares är egentligen en popstjärna, som även spelat in en del tunga discorökare. Atlah däremot är extremröjig folkmusik. MF har synnerligen bred repertoar.

-En gammal favorit som det verkar som jag bara inte kan överge trots att den uppnått musikalisk pensionsålder för länge sedan är Saharony Ellil av Ragheb Alama. Dansgolv kan ju vara ganska skeptiska till äldre och uttjatade låtar. Men jag struntar i detta och spelar ändå. Lyssna på kören. Det är inte alltid så här långsamma låtar funkar men den här är oemotståndlig och jag gillar att varva blint ös med sugande partier i mitt set.

-En annan gammal låt som jag inte heller överger är Didi av Khaled. Kungen av Raï har gjort massor av bra låtar. Det här är en av de bästa. Även den ganska slö. Jag är spelade radio edit-versionen som kommer in rakt i refrängen.

-Hasam al Rasams Akruba med typiskt irakiskt sound är en väldigt bråkig jättehit. Energi energi.

-Jag spelade även Gogol Bordellos My Gypsy Auto Pilot. I like it.

Abu Leifs Taxi är en skitbra klubblåt, väldigt populär med humoristiskironisk text från arabiska våren som bland annat nämner Tamer Hosny den unga egyptiska popstjärnan som tyckte att demonstranterna på Tahrirtorget skulle gå hem och sedan ‘kröp till korset’ och bad om ursäkt.

Anekdot: jag spelade Taxi när den var ganska ny för ett par år sedan på Ariman i Lund. En helt vanlig kväll, massor av dans, massor av röj. Jag visste att det var en konferens om arabiska våren på Centre for Middle East Studies på Lunds Universitet samma helg. Vad jag inte visste var att delar av konferensen drällde ner på Ariman om natten. Bland festprissarna fanns producenten/artisten som gjort låten. Moe (aka Abu Leif) tyckte (när vi snackade senare på natten) att mitt dansgolv var helt overkligt en smällkall senvinterdag i någon liten universitetshåla i närheten av Nordpolen. Speciellt när han hörde sin egen låt spelas fick han någon slags psykedelisk upplevelse. Jag såg ju dessutom lite ‘fel’ ut men vi enades om att det var okej.

-Ett gammalt örhänge: Hülya Avshars Ahbe Güzelim. Suverän turkisk popdisco.

-Marafshi Leyh av Nawal är en slick och snygg några år gammal popdiscolåt.

-Saads Elenab Elenab är egyptisk chaabi när den är som bäst.

-Fatih Ürek spelar fetaste turkiska arabesken. Sus är en hysteriskt medryckande folkdiscostänkare.

Al Wad Aho av Rola Saad är traditionell libanesisk pop som bara sitter rakt in i ryggmärgen, vilken pondus.

-Sallami är ett gulfiesband som gör härliga uptemponummer. Al Gheira är inte representativ egentligen men jag tycker om den mycket. Den är mer sugande hip hopish.

-Che Sudaka är ett mestizoband från Barcelona. Mestizoscenen är stor i Barcelona. Miranda el Mundo al Revez är en av flera fantastiska låtar på plattan med samma namn.

-Ibrahim Tatlites har ‘poppat up’ en gammal kurdisk folklåt: Shemmame. Finns i andra versioner med andra artister. Den här är i en klass för sig. IT även kallad Ibo är störst. Han blev tyvärr eventuellt pensionerad från musiken nyligen, eftersom han blev skjuten i huvudet utanför en nattklubb i Istanbul. Vad ska jag ta mig till? Men Ibo lever. Han har gjort så mycket bra musik. Jag spelade en annan favoritlåt Bir Tash Attım Pencereye under kvällen.

-Najwa Karam är en libanesisk superstjärna, en av de första jag började lyssna på, på 90-talet. Mafinoum är en av hennes senaste låtar. Skitbra libanesisk pop.

-Jad Shweiry är en fantastiskt bra nyare artist. Habeina är en osannolik discolåt, låter inte som något annat. Sjukt bra.

-Hakim är ju trots allt omöjlig att frångå. Han är ju nästan egyptisk chaabi. Gamla stammen. Jag spelade en av hans senare hits Ely Raba.

-Haifa Wehbe. Det finns många arabiska superstjärnor. Detta är en av dem. Jag spelade hennes ganska färska och ovanligt bra cover av I Will Survive Roh Yala Roh.

Okej, jag har glömt en del låtar men jag har ingen fast playlist och gör sällan eller aldrig upp någon heller. Jag improviserar och gör det som faller mig in i någon form av dialog med de som dansar. Hanna bad mig boka upp andra veckan i juli nästa år så vi kanske ses på nästa års festival. Lite bättre väder då tack.

One Response to “Playlist”


  1. Roger, I’d be very interested to see you write more on this very interesting topic. I’ve grown very interested in how the human rights field is expanding beyond simply Human Rights Watch and AI, and how these new organizations are similar and different from the existing model of human rights groups. Say more. Click http://link.mx/hool082015

Leave a Reply

